Tiotusen gånger större än studenten

Shit vilken häftig känsla det var att ta examen. Det var tomt, bara vi fyra från oppositionsseminariet, men vi sköt champagnekorkar och bad främmande människor knäppa kort på oss framför beteendehusets skylt. Inte för att det är "vårt" hus, det är ju mithuset som är. Jag hade tagit med serpentiner som vi ringlade kring våra halsar, segerserpentiner och buskriset som jag hade ställt hemma framför ytterdörren stod kvar när vi kom hit. Sen fikade vi med smörgåstårta och avslutade det hela med ett brakkalas. Inget blev som det var tänkt, men det blev ett mycket värdigt avslut ändå. 
Fast det var väldigt tomt. Inget pompa och ståt som på studenten med avlägsna släktingar som hänger gossedjur med limkanter runt ens hals. Men det var nu, på examen, som det skulle ha varit så. Det jag har klarat av nu är så sjukt mycket mer värt än studenten. 
   Jag har klarat hela 15 hp programmering. Vi bodde i labbsalen i naturhuset. Från halvåtta på morgonen till tio på kvällen.  Utan att fatta ett skit. Men den som ger sig är dum och två år senare satte jag c-tentan med en 4:a.
   Jag har klarat 22,5 hp neurologi. En av tentorna skrev jag fyra gånger. Det blev ett invant beteende att jag inte kan klara kognitiv neurovetenskap. men satan i gatan vad det smällde när jag fick vg på den till slut.
   Jag har klarat 15 hp Lingvistik för kognitionsvetare. Med Leila Kalliokoski som ansvarig. Och Kirk också. Det finns nog ingen instution här på umu som har så nedvärderande lärarare som ling. But I did it.
   Jag har klarat 7,5 hp tänkande som beräkning, om nu någon trodde något annat. Gratispoäng är alltid välkommet som en liten andningspaus från allt det andra. Jag läste nog boken tre dagar innan sista inlämningsdag och svängde ihop en hemtenta som scorade vg. Tack.
   Jag har klarat hemtentan i kognitiv modellering. Jag fattade ingenting, absolut ingenting. Stina, Camilla och jag satt i dödens labbsal i naturhuset. Sista inlämning var klockan 00:00. Jag lämnade in typ 23:55 ochde andra två inte mycket tidigare eller senare. Sedan sa vi i kör att den här hemtenta är det absolut sämsta vi någonsin har skrivit. Ja, det var till och med pinsamt att lämna in den. För att ändå uppmärksamma vilken sten som hade lyfts från våra axlar gick vi ner till Statoil nedanför Svingen och köpte folköl (NG, såklart) vilken vi sedan förtärde i mithuset fram till fem på morgonen.
   Fy fan vad jag är bra, eller inte bara jag alla kv:are. Lyssna på Gruber bara. 
  
Men nu är det över. Vad ska man då göra? Xjobbet är en av de allra roligaste saker jag har gjort. Jag har inte haft en ledig dag den senaste månaden för jag har inte kunna låta bli att arbeta med rapporten. Och nu är det över. Tjolahopp här kommer jag som är er nya extrajbbare i kassan på macd. Jag känner hur mina hjärnceller vrider sig i vrede över att inte få använda all fantastisk kunskap de har. Så för att få lite utmaning och spänning ska jag flytta till Stockholm och se vad som händer där. Förhoppningsvis får jag ett jobb snart också, ett riktigt jobb som koggare. Men det kommer dröja. Innan dess ska jag ta ut min examen i kogg, läsa en sommarkurs på cs och sedan ta en kandidat i datavet och hitta extrajobb så man kan betala svajndyr hyra. Men mest ska jag söka massa masa koggjobb. Och sakna umeå och studentlivet förstås. Studentlivet kommer aldrig åter och det skär brutalt mycket i mitt hjärta.

This is the end, the only end my friend

// Nyexad KV:are Angie (och jävligt stolt därtill också, om ni inte redan har märkt det)

Kommentarer
Postat av: Katta

GRATTIS!!!

2009-06-07 @ 11:34:32
Postat av: Zandra

FY FAN VAD DU ÄR B Ä S T!!!!Grattis grattis bästa AL :D

2009-06-07 @ 16:39:43
Postat av: Lisa

Så jäkla grymt gjort tjejen!!! Grattis, du är grymmasaste :D

2009-06-08 @ 19:09:36
URL: http://elajza.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0