Tips från coachen

Eftersom jag inte får något napp med mina ansökningsbrev och min CV så kände ja att jag behövde lite tips så jag rådfrågade en härlig karl som jag träffade under min tid i Norrland. Jag fick hans ansökningshandlingar som han använde till sitt senaste jobb. Jag tänkte att jag skulle dela med mig till er också för det här är bra skit!


Personligt brev

Angående tjänsten som förman för renlaget i Kassatjåkta

Hallå där!
Ja het Gordon Niskilaktinen. Ja he 54 år och gamm-karn i byn min. Hela livt mitt ha ja jobbat med renar. Ja som följ renarna genom terräng'n öv hela årets årstid'r och kan såledäs handskas med båd skot'r å snöskor. Lassot kasta ja som i sömnen min. He va jag som skrev ”Så styck du renkadavret på norrlänskt vis”. Ja ha å taget öv min faders plats i sametingt. Ja ha till och med varit i den fjolliga riksdan i fjollträsk och förläst om rennäring'n. Om ni int anställ mig som förman i ert renlag så kom ni till å ångra er snart!

CV

1955 Född me bull'r å bång rätt in i renhäng't
1962-1970 Renschötarskol'n med lavelära, avföringskunskap, fjällbestigning och skot'rkort
1970-1975 Rendräng i fars mins renbestånd. Otrolit lärorikt. Fick lära sig å he iväg lassot med rätta teknik'n, förlösa renkalvar, fösa hjord'n ti fjälls på en skot'r med hundar och demonstrera mot EU och samhäl't i övrit.
1976 Börj te å driva min egen renhjord fram ti edag med mycke stor framång. Jag har tre hushållerskor som rök tjöttet åt me. Runda å trinda ä de, he ä bra de.

Hedersuppdrag
Ordförande i Lukktatjåkka regionala sameting
Schyltbärare i samernas prajdtåg (OBS! he ä ba för he se  som bra ut, tro faan int att ja en sån där fikus int!)
Demonstaschonsledare i tåget "Ut'n rennäring dör Sverige"

Övrigt
Innehar skot'rkort
SM-vinnre i lassokastning 2003, 2004 och 2006, jodå!
Har het samman min familjs kåta helt schälv. He va så fina öppningserbjudand'n på K-rauta så he vart hyfsat billit.



Ja ni, det är väl bara att tacka och plocka godbitarna till sin egen ansökan.
Peace
Angie


Kommentarer
Postat av: Z

KLOCKRENT!!!!:D

2009-09-21 @ 22:58:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0