Arbetsförmedlingen och jag, no.2

Jag är en av de lyckliga själarna som får utnyttja arbetsförmedlingens nya tjänst jobbcoach. Efter mycket tjat hit och dit tilldelades jag äntligen en intern coach (anställd av Arbetsförmedlingen). Jag tycker bra om min coach, specielt när hon säger att jag är bäst. Men min målsättning har hela tiden varit att få en extern coach, liksom att komma lite mer ut i verkligheten. Så till sist stötte jag på en härlig kvinna som sa "Snälla, låt mig coacha dig!". "Visst", sa jag. Således ringde jag upp Arbetsförmedlingen för att snabbt ordna till den lilla detaljen. Trodde jag.

Ring, ring

- Ja det är växeln. (Angie L undrar i sitt stilla sinne: vilken växel?)
-Jaaa, hej! Jag heter A''''''' L''''''. Jag vill byta min interna coach till en extern coach.
-OK, då ska du prata med din handläggare.
-Jaha, kan du koppla mig?
-Ja, varsågod.

Tut. Tut. Tut. Personen du söker återkommer den 27 februari 2029 (typ).
Flera försök senare får jag äntligen tag på min handläggare.

-Ja det är Handläggaren.
-Hej, Jag heter A''''''' L''''''. Jag har dig som handläggare och jag vill byta min interna coach till en extern coach.
-Angelica, lyssna på mig! Du måste ställa dig i kö till intern coach.
-Nej men alltså jag har en intern coach och har nu träffat en kvinna som vill bli min externa coach.
-Men Angelica, du lyssnar inte, Du har redan en intern coach. Då kan du inte få ställa dig i kö för en intern coach.
-Nej, nej, just det...Men jag vill byta min interna coach mot en extern coach.
-Angelica, du måste prata med gruppen för externa coacher så du förstår, ok? Här är numret **********.
-Ok, tack hej då.

Ring. Ring.

-Ja det är gruppen för externa coacher.
-Hej jag heter A''''''' L''''''. Jag skulle vilja byte min interna coach mot en extern coach. Här är mitt personnummer.
-*knappar på tangenter* Jaha, men Angelica jag ser ju här att det har fattast ett beslut om dig och det lyder "A''''''' L'''''' är i behov av en jobbcoach", så det är ju det som gäller.
-Ehh, ja jo men nu har jag alltså fått kontakt med en kvinna som skulle vara mer lämpad som coach för mig, så kan jag få byta min interna coach mot henne?
-Ja, men Angelica, nu har det här beslutet fattats om dig och det löper ut den 3 december. Då gör vi eventuellt en ny bedömning om ditt behov av en coach.
-Ehh, alltså jag tror inte jag förstår. Varför kan jag inte byta min interna mot en extern som i mina ögon är bättre lämpad att coacha mig?
- Därför, Angelica, att det har fattats ett beslut om dig
-???. Ehhm, ok. Alltså det här låter helt vansinnigt. Finns det någonstans man kan ringa och påpeka frånvaron av logik?
-Ja, ring till **********.
- Tack hej då.

Ring. Ring.

-Ja det är kundrealtioner.
-Hej jag heter...(drar hela historien om vad som har sagts). Så det jag undrar är varför inte jag kan byta coach?
-Ja, jag är inte helt insatt, men det är ju tydligt att det har tagits ett beslut om dig och ditt behov.
-Jaha och vad jag tycker om det hela och hur jag värderar nya möjligheter som dyker upp efter att beslutet har tagits, det spelar ingen roll?
-Ehm, hehe(förläget skratt), nej det gör det väl inte. Tydligen. Nej... Men du, gör så här att du skriver ner händelsen i ett mejl så får vi se om vi kan svara bättre på varför det har blivit så här.
-Ja det gör jag. Jag hoppas att ni kan se till att min önskan går igenom också.
-Ehh ja jo vi får se. Men som sagt beslutet är ju redan taget.
-Aja, men tack hej då (just då tappade jag tålamodet så sjukt hårt).
-Oj jaha hej då.

Jag ser fortfarande ut som en fågelholk. Var i hela fridens namn finns logiken, sammarbetsviljan, smidigheten och strävan efter att kunderna ska ut på arbetsmarknaden? Jag fattar precis ingenting.


Peace
Angie



Kommentarer
Postat av: Katta

förbannad är vad jag blir!

2009-10-15 @ 19:57:17
Postat av: Frugan

Du Angie, ja tror ente riktigt ja gilla de där, de måste va frå Fjollträsk byråkrati tro ja de kan kall.



Ja så att du skicka ett sån't dä brev via datorn att du drecker vargtassen så ja undra mig in till benmärgen vad denna underbara, livets drycka kan va. Så läng de int är från Fjollträsket är ja nöjder. ja är ju annars ett fan te den gula dryck som kommer frå Norrlands guld!

2009-10-15 @ 21:26:05
Postat av: Anonym

Du Angie, ja tror ente riktigt ja gilla de där, de måste va frå Fjollträsk byråkrati tro ja de kan kall.



Ja så att du skicka ett sån't dä brev via datorn att du drecker vargtassen så ja undra mig in till benmärgen vad denna underbara, livets drycka kan va. Så läng de int är från Fjollträsket är ja nöjder. ja är ju annars ett fan te den gula dryck som kommer frå Norrlands guld!

2009-10-15 @ 21:26:24
Postat av: L

Det är inte meningen att man ska få ett jobb via ams, bara stå o stampa för de verkar ju vara som en stor gryta där allt ligger lite huller om buller och du kommer o rör till det för dem... Illa!

2009-10-15 @ 22:34:36
URL: http://elajza.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0