Två hjärnceller

När man ser reklam för olika produkter som ska dölja åldringsprocessen är det alltid en 40-50-taggare som får vara skyltdocka, men faktum är väl att man börjar åldras redan vid 20 någonting tror jag. Helt säker är jag i alla fall på att jag har börjat åldras. Jag ska förtydliga det med en anekdot, som jag så ofta gör. Jag satt i våras och speglade mig på en buss i Övik och sa skrattande till Sara något i stil med "Kolla Sara, vilka massa rynkor jag har på ögonen". Jag var alltså ytterst obrydd över rynkorna och har inte alls reflekterat något mer över dem. De finns liksom inte i min värld, just för att de är rynkor. Men det finns andra tecken som är riktigt obehagliga, som jag verkligen alltid har fasat för. Hängiga bröst till exempel. 

I fredags på Camilla B:s 25-årsfest var det någon (Lisa??) som frågade apropå ingenting om jag tyckte att jag hade snygga bröst. Jag hann inte tänka efter alls innan jag hörde mig själv säga "Ehhm, ja det tycker jag nog faktiskt". Då utbrast denna någon (Lisa??) "Wow, då är ni två, du och Jossan" (det är för övrigt sorgligt tycker jag, två tjejer av hur många var det totalt?  20 kanske).

Sedan dess har jag funderat på det där med bröst och åldrande. Jag har tidigare vid ett flertal tillfällen tänkt att det syns tydligt att gravitationen börjar göra sitt. Det är inget roligt att stå framför en spegel och trycka upp dem under hakan och tänka att så, precis så, ska de se ut, sen när man släpper dinglar de ner mot naveln. Speciellt inte när de för fem, sex år sedan satt under hakan utan att bli dittryckta.

Så trots att brösten är det enda, i mina ögon, som avslöjar att jag har levt några år till, så var mitt svar på festfrågan att jag var tillfreds med dem. Denna någon (Lisa??) hade kunnat fråga om vilken annan kroppsdel som helst och svaret hade garanterat blivit "Nöjd? Men för i helvete, vad tror du? Titta själv, pucko". Om ni, precis som jag, upptäcker frånvaron av logik förstår ni varför jag sitter och funderar på det här. Jag ser tre möjliga svar:
1. Jag är knäpp
2. Jag är blind
3. Jag är trött på att få hakor att tappas när jag avslöjar min ålder. Tittsens vandring neråt  är det enda bevis på att jag faktiskt ska få vuxenbiljett istället för barnbiljett (åldersgräns 16 år), att jag faktiskt inte går i gymnasiet längre och nej, jag tog inte studenten 2009 och slutligen att jag faktiskt är storasyster till min sex år yngre lillasyster.

Vad tror och tycker ni?

Peace
Angie

Kommentarer
Postat av: L

För att hjälpa dig på traven så var det jag som kläckte frågan. Jag och Tove pratade idogt om den viktiga frågan. Varken hon eller jag var nöjda.

2009-07-20 @ 23:56:11
URL: http://elajza.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0